torsdag 30 april 2015

Blooming Friday/Blommig Fredag

Så äntligen händer det! Men i år några dagar före den 1 maj! Vad talar jag om? Jo, om den där känslan som infinner sig när man vaknar, drar upp persiennen och solen skiner så härligt. Känslan av att något är annorlunda. Vad är det som har hänt? Jo, ett grönt skimmer ses! Träden har börjat slå ut här hos oss. En av årets bästa dagar! Som vi har väntat på den! Så välkommen Sköna Maj!


Tredje rhododendron som blommar i min trädgård nu i år.
Den heter pachysanthum (art) och blommar mycket tidigt under säsongen. Blommorna är ljuvliga, äppelblomsliknande. Pachysanthum har ett enastående vackert bladverk med en tunn, brun filtaktig beläggning på undersidan och silverbeläggning på ovansidan. Detta indument finns kvar hela sommaren. Bild 1,2 och 4 i collaget är på min pachysanthum. Bild 3 har jag tagit i Botaniska trädgården i Göteborg i rhododendrondalen. 


Veckans böcker, alla kommer från vårt bibliotek. 


Allt är inte roligt i trädgårdslivet. Jag får dålig utdelning på mina tulpanlökar som jag planterade i höstas. Som jag skrev tidigare: Någon eller några små vänner (?) har ätit upp allt det gröna eller dragit upp många av lökarna. Och sorkarna har byggt gångar med ingång just under min buskpion Godaishu, så den befinner sig på rehabilitering i en kruka just nu och får nog stanna där över sommaren.  But such is life, ups and downs...... 
Men välkommen underbara maj, som tillsammans med juni är årets bästa månader tycker jag. Och några av förra årets ljuvliga tulpaner finns ovan i min header..... 


Floral Friday Fotos
Nu gör  Blooming Friday
uppehåll över sommaren och kommer tillbaka igen i september månad. Så tråkigt att missa alla deltagarnas härliga sommarträdgårdar med alla växter som blommar då? Kanske är det någon som är pigg på att ta över dessa fyra månader?
Saturday Night Show Off
Mosaic Monday

42 kommentarer:

  1. Rododendron skulle jag vilja ha många av men kolonin är för liten för det. Känner igen problemet med sorken. Haha.
    Ha en fin och härlig maj Det är vi värda
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Uffda. Har "vennene" spist opp tulipanblomstringen? Her har den (nesten) fått stå i fred så langt...

    SvaraRadera
  3. Hello Ingmarie
    Your Rhodo is exquisite, a wonderful welcome to Spring.
    I can't grow them in Auckland as our climate is not cold enough...
    A lovely Tulip - it's petals look like silk!
    Shane x

    SvaraRadera
  4. Fantastiska rhododendron.
    Tråkigt med årets tulpaner, förra årets såg ju så fina ut.
    Ha en skön helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Such a lovely garden setting! We grow Rhododendron Yaku which has brown pubescence on its leaves. Tom The Backroads Traveller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Tom! Have som yakus too. And you are quite right, some of them have fantastic leaves and fantastic new growth.

      Radera
  6. Ja maj är verkligen en härlig månad - och nu är den äntligen här! Det var en riktigt fin rhododendron. Vacker på olika sätt under säsongen, förstår jag.
    Önskar dig en fin helg! Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Sån vacker rhododendron! Rena drömmen. Jag får nog revidera min uppfattning om dem (har några vanliga som jag tycker är lite tråkiga) och satsa på några riktigt vackra. Av böckerna känner jag igen Anna Gavalda - jag älskar hennes böcker. Ofta rätt tunna men helt underbara.
    Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med dig om att det där första gröna skimmeret av löven är ljuvligt och det gäller att njuta för det blir snart sommargrönt! Glad vår! /Lotta

    SvaraRadera
  9. Under vårblomning!
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  10. Heisann!
    Herlig presentasjon av fantastiske planter - nå er Blommig fredag slutt for i vår, men Floral Friday fortsetter, så vi holder kontakten.... Ha en riktig fin 1. mai. Jeg har vært på hundetreff, en ny erfaring!

    SvaraRadera
  11. Vackert din tillflykt som mycket. vänliga hälsningar ;D

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar trädgård, fantastiskt fina bilder och soffan!!! Snyggaste soffan jag sett / Ha en skön helg /Anita

    SvaraRadera
  13. What a beautiful Rhododendron ♥
    I like your outdoor furniture....
    Have a nice weekend
    Jen

    SvaraRadera
  14. Lovely blooms in your garden ... I enjoyed this pictures and must laugh, because here the blooms are destroyed from the neighbour cat ;-)

    Wish you a very good weekend.

    Cheers, Heidrun

    SvaraRadera
  15. Din rhododendron är härlig. Det är synd att nån åt upp dina tulpaner.

    SvaraRadera
  16. Maj är en underbar månad med sin skira grönska. Hoppas månaden varar länge.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. ja visst är det härligt. Och den här tiden på året önskar jag verkligen att jag hade en trädgård.

    SvaraRadera
  18. Splendid garden. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
  19. Ja nog är det något visst som händer där ute såhär i maj månad, helt underbart:) Tråkigt att du inte får önskad utdelning av tulpanerna. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar Rhododendron! Jag noterar mig namnet på den:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  21. Vilken underbar Rhododendron! Jag noterar mig namnet på den:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  22. Vilken vacker R. pachysanthum! Skulle jag gärna tänka mig med, får åka ner i önskelistan... Förstår att det börjar bli ljusgrönt hos er! Här är det ett tag kvar, men snart, så! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  23. Oh, So wonderful Spring blossoms in various colors and textures... I love these blooms of pachysanthum... lovely to see and to read about your thoughts related to Spring days!! Thank you for your visit, too! Glad to meet you! Warm greetings! Salutări calde!

    SvaraRadera
  24. It looks like spring has arrived in your garden, Ingemarie! You have so mnay lovely flowers.

    SvaraRadera
  25. Simply beautiful! I can't raise tulips, the rodents feast on them. May is my favorite month because it's garden planting time and everything's green. I enjoyed visiting your blog. Thanks for stopping at cranberry morning today!

    SvaraRadera
  26. The seating area in your garden is delightful and I find the pink tulip at the bottom looks much like a peony.
    Thanks for linking to Mosaic Monday.

    SvaraRadera
  27. Beautiful and colorful flowers.

    SvaraRadera
  28. What lovely blossoms and a cozy little garden space, too.

    SvaraRadera
  29. Lovely flowers, Ingmarie!
    I know so well what you mean with the special feeling. Spring hasn't really arrived here yet, but it will... and it's wonderful.
    Have a beautiful May!

    SvaraRadera
  30. Your lonely pink tulip is beautiful!

    SvaraRadera
  31. Lovely photos of the plants in your garden, also interested in the books. Did you know I have a Book Review blog Ingmarie. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes I have seen your Book Review blog. You write very thoughtful and good reviews! It's always nice to get tips on great books.... Found 'The Art of Hearing Heartbeats' by Jan-Philipp Sendker when we were on vacation, read it and liked it very much.. Liked it very much and will order the sequel .'A Well-Tempered Heart'. for summer reading. Love your photo of the colourful rhododendroon too,

      Radera
  32. Fina Rhododendron, hoppas du fått njuta av några tulpaner.
    Ha det bra! Marika

    SvaraRadera
  33. Beautiful post withs some wonderful shots.
    Many thanks for participating in Floral Friday Fotos. Your input is appreciated.

    SvaraRadera